Klaspagina 6B

Geplaatst door Annelies op maandag 6 november 2017
Recenter bericht | Ouder bericht


WELKOM BIJ 6B

6B13 2017-2018

- Efekan - Charlotte - Ianthé - Sara - Sadik - Abdulsamet - Samed - Milan - 
- Iremsu - Rafaela - Yosha - Jana - Ramazan - Xander - Alina -

 

NOVEMBER

De jarige van de maand is...

November

 

De bosklas zit er op, een week vol prachtige herinneringen... 
(Zie ook lagere school, activiteiten) 

De Ijzertoren was superhoog! De juffen zeiden dat de 15e verdieping eng was maar ik vond het niet eng. (Abdulsamet)  

Eerst dacht ik "Pff, natuurtocht..." maar daarna dacht ik "Dat was megaleuk! Een supergoede gids en mega gewondentips (spuug) en met de marcherende soldaten. Dit is een activiteit om nooit te vergeten!" (Sadik)

Het vertrek naar huis was niet leuk, ik wou nog blijven. (Ramazan) 

Het eten was LEKKER! Echt waar! Proficiat aan De Lork! (Alina) 

De fotozoektocht was echt leuk. Ik hoefde niet bang te zijn want ik zat bij Ramazan, Nolan, Giady, Milan en Amber. We zijn wel iets voorbijgelopen maar we zijn veilig op de bestemming aangekomen. (Ianthé) 

De Menenpoort, dat waren keiveel namen! En de wandeling was leuk. (Xander) 

De Last Post, eindelijk hoor ik het, mijn droom komt uit! Heel mooi en ontroerend! (Yosha)

Mountainbiken was echt superleuk. We waren niet gevallen behalve Abdulsamet. (Efekan) 

In de loopgravensite speelden Ramazan, Charlotte en ik iets megagrappig: wij waren soldaten die hem achtervolgden. (Rafaela) 

De spelletjesavond de eerste avond was leuk maar we waren wel moe. (Milan) 

Trollen knutselen was heel moeilijk om te kneden maar het was wel tof. (Jana) 

Het eten was lekker, niet te vergelijken met op school. (Charlotte) 

Mountainbiken was super super leuk, vooral het dalen was leuk! (Iremsu) 

 

 Bosklas

 

 

Deze week deed onze klas mee aan de STEM-Oympiade.
32 vragen in 75 minuten en het is gelukt! 
Rond 24 november krijgen we de uitslag, wordt vervolgd... 

Stem-olymiade

Bij de les godsdienst werkten we in groepjes rond Allerheiligen, Allerzielen. 
Enkele leerlingen lazen verhalen, terwijl anderen leerden over begrafenisrituelen
vroeger en nu, hier en elders.
Er was ook ruimte om even te filosoferen over de dood. 

Begrafenisrituelen

 

 

Op maandag 13 november gingen we naar toneel met de fiets. 
Het toneel was 'De Kleine Prins'.

Wie het verhaal nog niet kent, kan hier de samenvatting lezen. 

 

Het prinsje woont op een kleine planeet met een roos en drie vulkaantjes, waarvan er twee werken (en de derde... nou ja, je weet het nooit). Hij brengt de dag door met het zich ontfermen over zijn planeetje en het uitroeien van apenbroodbomen, die steeds weer als onkruid uit de grond schieten en zijn planeet uit elkaar kunnen scheuren indien hij ze zou laten groeien. Op een dag verlaat de prins de planeet, om te zien hoe de rest van het heelal eruitziet, en hij bezoekt verschillende andere planeetjes. Elk van die planeetjes wordt bewoond of beheerst door een volwassene die zichzelf op een of andere manier belachelijk maakt:

 

De Koning
die gelooft dat hij over de sterren heerst, omdat hij ze beveelt om dingen te doen die ze normaal gesproken ook wel zouden doen.
De IJdeltuit
die door iedereen geliefd wil worden, maar in zijn eentje op zijn planeet zit.
De Zakenman
die altijd druk is met het tellen van sterren, waarvan hij gelooft dat ze van hem zijn. Hij wil ze gebruiken om meer sterren te kopen.
De Lamp-ontsteker
Lang geleden had hij op zijn planeet de taak gekregen om 's nachts de lamp aan te steken en hem 's morgens weer te doven. Toentertijd draaide de planeet met een redelijke snelheid, en had hij tijd om te slapen. Maar na verloop van tijd begon de planeet steeds sneller te draaien. Omdat de ontsteker weigerde om te stoppen met zijn werk, ontsteekt en dooft hij de lamp nu iedere minuut, en krijgt hij geen rust meer.
De Geograaf
die al zijn tijd besteedt aan het maken van kaarten, maar nooit zijn bureau verlaat om op ontdekking te gaan. Uit beroepsmatige interesse vraagt de geograaf aan de prins om zijn planeet te beschrijven. Het prinsje beschrijft de vulkanen en de roos. "We noteren geen bloemen", zegt de geograaf, omdat ze maar tijdelijk zijn. De prins is geschokt en de wetenschap dat zijn roos ooit vergaat doet hem pijn. De geograaf adviseert het prinsje om de planeet aarde te bezoeken.

 

Op aarde ziet de prins een hele rij met rozenstruiken. Hij is teleurgesteld, want hij dacht dat zijn roos de enige was in het universum. Dan ontmoet hij een vos, en de kleine prins temt hem. De vos legt hem uit dat de roos van het prinsje wel degelijk uniek is en speciaal, omdat het degene is waarvan hij houdt.

 

Het prinsje ontmoet de verteller en vraagt hem om een schaap te tekenen. Omdat de verteller niet weet hoe hij een schaap moet tekenen, tekent hij wat hij kent: een slang met een uitstulpende maag. "Nee, nee!" roept het prinsje. "Ik wil geen slang met een olifant erin, ik wil een schaap!". Toen de verteller zes jaar oud was, liet hij diezelfde tekening aan volwassenen zien. Hij vroeg hun toen of ze deze tekening gevaarlijk vonden, omdat het een slang was, maar iedereen zei dat ze een hoed niet gevaarlijk vonden. De volwassenen dachten keer op keer dat het een hoed was die de verteller had getekend. De kleine prins begreep de tekening echter wel, direct toen hij hem voor het eerst zag. De verteller probeert nog een paar keer een schaap te tekenen, maar het prinsje is niet tevreden. Uiteindelijk tekent hij een doos, en zegt dat er een schaap in zit. Het prinsje, dat het schaap net zo goed ziet als de olifant in de slang, accepteert het.

 

In de woestijn ontmoet het prinsje een slang, die het prinsje bedreigt. De verteller jaagt de slang weg en neemt daar afscheid van het prinsje, maar het prinsje gaat nog niet weg. De volgende ochtend komt de verteller weer op die plek aan en ziet dat het prinsje weg is.

De Kleine Prins


 We zijn gestart met het nieuwe WO-thema: Op Stap naar het Secundair Onderwijs. 
Dit is een heel belangrijk thema want we leren over onze toekomst!
En ook al weten we nog niet hoe die er uit zal zien, 
we doen ons best om samen te kijken wat de mogelijkheden zijn voor volgend jaar. 

Oude leerlingen

Bekijk hier iedereen zijn foto.